Klimatyzacja w samochodzie zapewnia komfort, a co za tym idzie jazda staje się bezpieczna i wygodna. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy układ klimatyzacji jest odpowiednio serwisowany co zapewnie mu 100% sprawność.

Po co zawracać sobie głowę przeglądami klimatyzacji? Z jakich powodów? Co właściwie robi warsztat zajmujący się układami klimatyzacji w naszym aucie?

  • Parownik – jest zamontowany pod deską rozdzielczą i  zintegrowany z układem wentylacji . Zapewnia schładzanie i osuszanie powietrza nawiewanego do kabiny. Ze względu na wilgotne ścianki i brak dostępu światła stanowi idealne miejsce do rozwoju mikroorganizmów, grzybów i bakterii. Te z kolei powodują nieprzyjemny zapach, a u niektórych mogą wywoływać reakcje alergiczne. Może temu zapobiec regularna dezynfekcja.
  • Sprężarka – jest sercem klimatyzacji. Jest napędzana przez silnik i tłoczy czynnik chłodniczy. Sprężarkę smaruje olej dodawany do czynnika i krążący razem z nim w obiegu. Co rok z układu ubywa średnio 10% czynnika chłodniczego, zaniechanie serwisowania szybko doprowadzi do awarii sprężarki w wyniku niedosmarowania.

 

  • Filtr kabinowy(pyłkowy) – zatrzymują się na jego powierzchni pyłki roślinne, zanieczyszczenia oraz pył. Przepływa przez niego 300 . Opcjonalnie zastosowany filtr węglowy może dodatkowo pochłaniać szkodliwe gazy (ozon, węglowodory) i zapachy docierające z zewnątrz kabiny. Po upływie roku lub przejechaniu 15000 km ze względu na zmniejszenie się jego wydajności należy go wymienić.
  • Filtr osuszacz – usuwa wodę i zanieczyszczenia stałe z układu. Oba te rodzaje zanieczyszczeń mogą doprowadzić do uszkodzenia sprężarki, zatkać układ lub zminiejszyć sprawność całego układu. Ze względów technologicznych pojemność  filtra-osuszacza starcza na 2 lata użytkowania i po tym okresie należy go wymienić, gdyż jest on już zupełnie nasycony.